Tjänster

Utbildning, Samverkan och Utveckling.

Jag föreläser och coachar kring olika teman inom området personlig utveckling. 

Föräldragrupp: Jag har under mina år som skolkurator sett kraften i att ha föräldrarna med på tåget. Skolan är inte alltid lätt att förstå som förälder. Hur ska de kunna stödja sin ungdom? Det är inte heller lätt att stödja en tonåring som är i sin frigörelseperiod. Skolan kämpar kanske med trakasserier på nätet som egentligen händer utanför skoltid. Ni som skola önskar kanske att era föräldrar är mer insatta i era olika rutiner och vad ni som skola försöker uppnå. Föräldrar kan både vara kritiska och fundersamma hur skolan arbetar.

Personalgrupp/arbetslag: Hur kan vi arbeta med Resiliens i skolan? Jag tipsar om hur ett upplägg kan se ut för er skola och övningar som ni själva eller med min hjälp går att göra med eleverna.

Hur kan vi öka samverkan i vårt arbetslag eller med EHT? Varför blir det som det blir när vi gör som vi gör? Att implementera positiv psykologi  handlar om att bygga en positiv och hälsosam arbetsmiljö som är trevlig, produktiv och engagerande. 

Personlig utveckling: Jag använder verktygen inom positiv psykologi i min coachning. Vad får dig att må som bäst eller att känna mening i livet? Vilka är just dina styrkor? Hur kan dessa hjälpa oss i ett förändringsarbete? Det är frågor som positiv psykologi fokuserar på.

Nedan hittar ni information kring hur upplägget kan se ut. 

Skola

Planering av uppdraget

Lära känna skolan och dess föräldragrupp

Mina tjänster är skräddarsydda för att möta varje skolas specifika behov. Vi bokar in en tid där jag träffar skolans ledning/EHT och ni får berättar vilka ni är och hur ert arbete är upplagt samt era tankar och önskemål om samverkan med vårdnadshavarna. Utifrån det tar vi fram tema för föräldramötet och planerar upp innehållet. I den här processen så finns det ett även lärtillfälle för skolan där jag coachar.
Olika teman på föreläsningar

Skräddarsydda
teman efter behov

Några tidigare exempel:

  • Social samvaro – trygghet och trivsel
  • Älskade förbannade tonåring – hur kommunicerar vi?
  • Hur var det på nätet idag – hur hanterar vi den digitala skolgården?
  • Stress och studieteknik – rusta för en psykisk hälsa och framgång
  • Från tonåring till ung vuxen – tips inför gymnasiet
Föräldramöten

Skola och vårdnadshavare tillsammans

Efter att ha tagit del av min föreläsning så träffas vårdnadshavare och lärare i sin klass och arbetar med diskussionsmaterial som jag har tagit fram efter vårt planeringsmöte. Jag är med och stöttar hela vägen.

Finns det önskemål så hörs vi några dagar efter mötet via google meet/skype för en utvärdering samt pratar vidare om hur skolan kan fortsatta sitt arbete med föräldrasamverkan. 

Jag skickar även med ett föräldrabrev, som ni kan skicka till er föräldragrupp, med länkar och tips att fördjupa sig i kring det tema vi pratat om. 

Föräldrautbildning

ABC-tonår

ABC tonår är ett generellt föräldrastödsprogram som riktar sig till alla föräldrar, bonusföräldrar eller andra vuxna som lever med tonåringar hemma. Jag är utbildad gruppledare. 

Syftet med ABC Tonår är att stärka relationen mellan vuxen och tonåring och bidra till tonåringens välmående. Att utöver att stärka familjerelationer hjälpa föräldrar att handskas bättre med vardagssituationer. 

ABC tonår består av fyra gruppträffar på kvällstid a 2,5 timme.

  • Träff 1. Vara tillsammans
    Att vara tonårsförälder. Hitta sätt att ha tid ihop med din tonåring
  • Träff 2. Bra samtal
    Lyssna och bekräfta din tonåring. Kommunicera på ett lugnt sätt.
  • Träff 3. Välja en lugn väg
    Må bra som förälder och minska stress. Hantera besvärliga situationer på ett lugnt sätt.
  • Träff 4. Hantera problem
    Att stå kvar som förälder även då du ställs inför utmanande situationer

Personal och arbetslag

Föreläsning

Arbeta med resiliens i skolan

Hur kan man jobba med resiliens i skolan?  Resiliens handlar om förmågan att hantera förändringar, motgångar och kriser, att återfå balansen i tillvaron och kunna fortsätta utvecklas och må bra. Att kunna skapa och behålla relationer, planera, lyssna och samtidigt våga stå upp för sig själv är centralt för att klara utmanande omständigheter. 

Syftet med föreläsningen är att ge er en grundläggande kunskap om ämnet samt nyfikenhet att fortsätta fördjupa er och få lite övningar som ni redan nu kan börja använda er av. 

Efter föreläsningen går vi igenom lite olika övningar anpassade för eleverna som finns i det kompendium som skolan får med sig efter föreläsningen.  Dessa övningar kan ni med fördel använda er själva av på skolan i era elevgrupper eller ta hjälp av mig om ni önskar. 

Positiv psykologi på jobbet

Hur kan vi förbättra vår samverkan?

Positiv psykologi handlar om att flytta allt fokus till vad som fungerar bra, för att kunna stärka de positiva beteenden som finns. Vänlighet är en smittsam egenskap och ett beteende som är nära besläktat med jobblycka och välmående. Relationer på arbetsplatser är viktiga drivkrafter för välmående och medarbetarengagemang. Starka relationer kan också hjälpa med att minska stress, minska personalomsättning och förbättra prestationerna från de anställda. Genom att övervaka relationerna och kontinuerligt arbeta för att främja dem, så kan organisationer skapa en grund för starka teams och en positiv organisationskultur. 

Tillsammans kan vi hitta det som främjar och utvecklar vårt samarbete och bygga vidare på det. 

Personlig utveckling

Förändringsarbete med positiv psykologi

Vad får dig att må som bäst?

Vad får dig att må som bäst eller att känna mening i livet? Vilka är just dina styrkor? Det är frågor som positiv psykologi fokuserar på. Den ganska nya grenen inom psykologin arbetar uteslutande med positiva sidor – både av livet och dig som människa. Idag används positiv psykologi i både terapi, coaching, utbildning och inom organisationer. Den kanske viktigaste upptäckten inom positiv psykologi är att vi faktiskt kan påverka hur mycket lycka, optimism och meningsfullhet vi känner i livet. Självklart påverkar livsomständigheter, till exempel om vi har ett jobb eller inte eller om vi är friska, hur lyckliga vi är.  Men forskning visar också att vårt eget beteende och tankesätt spelar en stor roll för hur lyckliga vi känner oss. 

Ibland fastnar vi i gamla mönster och tankar. Omständigheter som hindrar oss själva från att upptäcka vad som ger oss glädje och mening. 

Jag håller i coachande digitala kurser där vi ses en gång i veckan under en 10 veckorsperiod.  Jag har kurser för grupper och enskilda  där vi ses över meet,  där vi går igenom grunderna och du får jobba med övningar under veckans gång som vi sen utvärderar och där jag stödjer dig i ditt förändringsarbete.